شادابی در مدارس تک علتی نیست، بلکه مجموعه ای از عوامل آموزشی،کالبدی،اجتماعی و فرهنگی و سازمانی در آن تأثیر دارند.
به باور سلیگمن و همکاران(2009) به سه دلیل شادکامی را در مدارس باید آموزش داد: به عنوان پادزهری در مقابل افسردگی،محرکی برای افزایش رضایت از زندگی و نیروی کمکی برای یادگیری بهتر و تفکر خلاقانه تر
برخی از عوامل مؤثر بر شادابی مدارس به شرح زیر میباشد:
*عوامل ساختاری عبارتند از:
-عوامل فیزیکی مانند رنگ، چیدمان صندلی،نور، پوشش دانش آموزان و معلمان،امکانات ورزشی، کتابخانه و فضای سبز
*عوامل سازمانی عبارتند از:
-سبک مدیریت مشارکتی به طوریکه مدیر در مقام رهبر آموزشی موظف است با رسیدگی به مشکلات معلمان و دانش آموزان و پاسخ به نیازهای آنها، محیطی آرام، شاد و فرح بخش جهت رشد و شکوفایی آنها را به وجود آورد.
-نگرش مثبت و خوش بینی مسئولان مدرسه به دانش آموزان: پژوهشگران معتقدند که این روابط خوب و نگرش مثبت مسئولان آموزشی به فرایند آموزش،سازنده،معنی دار و شادی آفرین است، نگرش مثبت، اشتیاق به ادامه ارتباط و یادگیری را تشدید،خلاقیت را در انسان زیاد و ویژگیهای شخصیت انسان را به نحو احسن شکوفا میکند. به اعتقاد آدلر(2002) فضا و فرهنگ مثبت موجب خنثی سازی عوامل مخرب و خطرساز در زندگی دانش آموزان میشود. همچنین جو مثبت، مدارس را امن تر و ارتباط معلمان را صمیمانه تر میکند.
-اولویت دادن به شادی در تدوین برنامه ها
*عوامل محتوایی عبارتند از:
-عوامل آموزشی از جمله روشهای تدریس فعال و مشارکتی،پرسشگری،بیان روشن و دقیق اهداف رفتاری، استفاده از فناوریهای کمک آموزشی، مرتبط بودن محتوای دروس با زندگی، گنجاندن موسیقی در برنامه درسی هنر،ارائه تکالیف گروهی،ارزشیابی توصیفی جهت افزایش همکاری و کاهش رقابت بین دانش آموزان
*عوامل اجتماعی-فرهنگی که موارد ذیل را در بر میگیرد:
- فعالیت دانش آموزان در گروه های غیر درسی
-برگزاری مسابقات فرهنگی-اجتماعی
-اردوها و بازدیدها
راهکارهای مناسب جهت شاداب سازی مدارس
1.تبادل تجربیات موفق مدیران در رابطه با شاداب سازی مدارس
2. تغییر در وضعیت فیزیکی مدارس و توجه به نیازهای دانش آموزان و تنوع برنامه ها
3. بها دادن به دانش آموزان شاداب و پرتحرک و کنجکاو و پرسشگر
4.ایجاد فضای سبز و استفاده از رنگهای شاد و جذاب در محیط مدرسه
5. استفاده از تابلوها و پیامهای بهداشتی شاد و شعرهای شادی آفرین
6. تهیه امکانات و مکانهای ورزشی در داخل و خارج از مدرسه
7. توجه به نیازهای عاطفی،روحی و روانی دانش آموزان
8. برگزاری جشن های مذهبی و اعیاد ملی به کمک دانش آموزان
9. دعوت از افراد محبوب و موفق دانش آموزان برجسته مثل هنرمندان و اساتید
10. نمایش فیلم و تئاتر نمایشهای عروسکی مورد علاقه ی دانش آموزان
11. بردن دانش آموزان به موزه، تئاتر، سینما، اردوگاه به کمک مدرسه و خانه
12. تشکیل نمایشگاه کتاب،تشکیل گروههای درسی با حضور فعال دانش آموزان
13. تمیزی و نظافت مستمر محیط مدرسه و کلاس درس و ایجاد عادت در دانش آموزان جهت رعایت نظافت در مدرسه
14. توجه به شخصیت فردی و اجتماعی دانش آموزان توسط مسئولان و کادر مدرسه
15. ایجاد تفکر مثبت در دانش آموزان به اینکه فقط کاستی ها و مشکلات را نبینند و به دنبال زیبایی ها و نکات مثبت در زندگی روزمره باشند.
منابع:
- پور، یونس؛ پور سید میثم(1396). روشهای چگونگی ایجاد نشاط و شادابی در مدارس و ایجاد انگیزه در دانش آموزان.کنفرانس ملی پژوهش های نوین ایران و جهان در روانشناسی،علوم تربیتی و مطالعات اجتماعی.(2)
-نیستانی، فریبا؛ اسماعیلی شاد، بهرنگ؛ سلیمانپور، محبوبه(1396). مطالعه نظری پیرامون مؤلفه های ساختاری و محتوایی مدارس با نشاط.2(8)
دل نوشته های دانش آموزان در خصوص شاداب سازی مدرسه
دانش ,مدارس ,آموزان ,دانش ,آموزان ,مثبت ,دانش آموزان ,دانش آموزان ,از عوامل ,شاد و ,را در
درباره این سایت